Gezonde Barbecue tips!

Op mooie zomeravonden komt de barbecue weer tevoorschijn en we weten allemaal dat hierbij vaak veel vlees, stokbrood en vette sausjes bij horen. Een hele gezellig aangelegenheid maar wanneer je bezig bent met afvallen en gezonde voeding ook lastig.

Want wat is nu wel verstandig om te eten en wat niet? Om je een beetje op weg te helpen heb ik hieronder 5 handige tips voor je opgesteld. Zo wordt het bbqen niet alleen gezellig maar let je ook nog eens op je voeding.

1.Stil van te voren de eerste trek

Het neemt vaak wat tijd in beslag voordat de bbq opgewarmd is. In de tussentijd krijg je steeds meer trek en eet je het ene na het andere stokbroodje met kruidenboter.  Hoewel stokbrood natuurlijk hartstikke lekker is levert het ons lichaam weinig nuttige voedingsstoffen.  Mijn tip: Neem maximaal 2 stukjes stokbrood en eet alvast wat tomaatjes, komkommer of salade.

Ondertussen krijg je steeds meer trek en snaai je het ene na het andere broodje met kruidenboter. Klinkt je dat bekend in de oren?

2. Vermijd zo veel mogelijk koolhydraten

Pasta, aardappelen en brood zitten bom vol koolhydraten. Deze voedingstof proberen we te minderen tijdens het afvallen. Maar niet getreurd tijdens de bbq valt er ook nog genoeg ander lekkers te eten. Mijn tip: Eet bijvoorbeeld gegrilde groenten, vis (garnalen, zalm, forel)  en (mager)vlees zoals varkenshaas, biefstuk, kipfilet en kalkoenfilet.

3.  Maak heerlijke huisgemaakte salades

De kant-en-klare salades uit de supermarkt bevatten vaak veel mayonaise en zijn daardoor dus minder gezond. Mijn tip: Maak zelf een heerlijke gevulde salade met bijvoorbeeld paprika, kerstomaatjes, hardgekookt eitje en tonijn met natuurlijk een saus op (magere) yoghurt basis. Snel op tafel en ook nog eens gezond.

4. Drink met mate

Alcohol is  oh zo lekker tijdens de bbq maar zit vol met koolhydraten en suikers. Mijn tip: Beperk de hoeveelheid alcohol tijdens de bbq. Spreek met jezelf af wat je maximaal gaat drinken deze avond/middag. Begin met een glas water of light/zero frisdrank en neem daarna pas een alcoholisch drankje. Zo is de eerste dorst al gelest.

5. Het nagerecht

Heb je zin in een nagerecht? Mijn tip: Maak dan een heerlijke huisgemaakte salade van vers fruit of gegrilde fruit spiesen voor op de bbq.

Smakelijk eten!

Geef een reactie