Mijn weg naar een gezonder leefpatroon

Als Voedingsadviseur en BGN-Gewichtsconsulente begeleid ik mensen naar een gezond eet- en leefpatroon. Nu ben ikzelf door omstandigheden op een punt beland dat er werk aan de winkel is. Ja ik hoor je denken, zelfs een gewichtsconsulente heeft soms een duwtje in de rug nodig. In het kader van Practice what you preach neem ik je graag mee op reis in mijn eigen afvalproces en hoe ik van plan ben om mijn doelen te behalen.

De knop om
Zoals jullie weten ben ik net terug van een heerlijke vakantie. Maar mijn verhaal begint eigenlijk net voor mijn vakantie. Voor de vakantie ging ik op de weegschaal staan en ik ben mij een hoedje geschrokken. Voor het eerst in mijn hele leven had ik een BMI boven de 25.

Nu kan ik jullie uitleggen waardoor dit is ontstaan, maar dat is naar mijn mening niet echt interessant. Graag wil ik jullie meenemen in mijn reis om weer op mijn streefgewicht te komen. Tijd om aan de slag te gaan!

De vakantie en de confrontatie
Tijdens mijn achtdaagse vakantie heb alles gedaan wat niet ideaal is voor een gezond eet- en leefpatroon. Zo heb ik o.a. veel alcohol gedronken, iedere dag buitenshuis gegeten en heb ik genoten van ijsjes en andere zoetigheden.  Daarbij ben ik wel regelmatig met de fiets naar het strand geweest van minimaal 5 km enkele rit. Maar dit staat niet in verhouding met de calorieëninname.

Toen ik net terug was van vakantie was ik benieuwd naar de z.g. schade. Ik wist eigenlijk wel dat ik nog zwaarder was geworden maar ik stelde het moment van conformatie nog even uit tot de avond.

In de tussentijd om in de vakantiestemming te blijven wilde manlief barbecueën. Aangezien ik net een blog heb geschreven over de gezonde variant van een BBQ was de keuze voor de hand liggend.

Voor mij 2 kipspiesen met groente, gepofte aardappel en heel veel groente. Met komkommer uit eigen tuin. Stokbrood met een beetje kruidenboter. Geen sauzen, want goed gekruid vlees heeft dit niet nodig en een kan met overheerlijk muntwater (met munt uit eigen tuin).

’s Avonds laat toch maar op de weegschaal…..
Mijn gewicht was 67.8 KG met een BMI van 26,2. Dit zegt niet alles, maar de aanvullende gegevens houd ik (nog) voor mezelf.

Tijd voor verandering dus!

Een goede start

Tip 1 : Ik heb foto’s van mezelf gemaakt om later te kunnen vergelijken

Tip 2 : Als aanvang gewicht heb ik mij de volgende ochtend gewogen. Een ochtendweging is namelijk nauwkeuriger. Weeg jezelf op een vast moment. Ik ga mijzelf nu wekelijks wegen op zaterdagochtend.

Gewicht 67.1
Vet % 38.8
Spier % 26.1
Bmi 25.9

Wil je mij volgen en aanmoedigen?

Met regelmaat zal ik op mijn website en Facebookpagina blogs posten over mijn ervaringen.
Ook kun je dagelijks mijn verhaal volgen via Instagram: https://www.instagram.com/jennifervoedingenmeer/

Wish me luck – Jennifer

7 thoughts on “Mijn weg naar een gezonder leefpatroon

Geef een reactie