Doel behaald? Pas ik weer in mijn oude spijkerbroek?

In november schreef ik een blog met als doel dat ik voor de feestdagen in mijn favoriete spijkerbroek wilde passen. Ik vertel je in deze blog over mijn aanpak. Hoe ik afgelopen maanden mijn valkuilen in kaart heb gebracht. Dit was niet makkelijk maar ik weet nu wat mijn zwaktes zijn en hoe ik deze moet aanpakken.  Ook lees je of die spijkerbroek weer past, waar ik in mijn vorige blog over schreef.

 

 

 

 

 

 

 

Mijn gestelde doelen

Mijn doelen waren (en zijn): meer (water) drinken + minder snoepen + meer fruit eten.
Deze drie dingen hangen sterk met elkaar samen. Wil ik minder gaan snoepen zal ik een alternatief moeten zoeken, wellicht meer fruit eten. 
Ik snoep meestal op het werk wanneer ik honger heb, maar pas over 30 min pauze heb of nog moet koken of de boodschappen moet uitruimen en daarna ga lunchen en de snoep tussen de boodschappen zie liggen. Dit komt je vast bekend voor?

Dat minder snoepen is iets waar ik allang tegen aan loop, dus ik dacht laten we niet meteen met het zwaarste doel beginnen. Ik begon met het drinken van meer water! Maar waar start je dan?

Ik heb in verleden al wat dingen geprobeerd en voor sommige situaties is het ook de goede oplossing. Ik ben begonnen met een bidon mee te nemen naar het werk, als ik ga fietsen of wandelen of als ik met de auto naar familie ga ( minimaal 45 minuten rijden) en thuis op het aanrecht gezet. In bijna alle situaties was dit de oplossing. Behalve thuis op het aanrecht. Daar bleef de bidon gevuld staan. Nu wist ik even niet hoe dit moest oplossen. Dus begon ik met een ander doel: Minder snoepen.

 

 

 

 

 

 

 

Je moet een kat niet op het spek binden

Je kent het gezegde wel je moet de kat niet op het spek binden. De snoep kast was in de keuken. Als de kinderen in de kamer aan het spelen zijn kunnen ze me in de keuken niet zien. Ik kon dus stiekem snoepen en ik kom veel in de keuken. Veel te vaak kwam ik dan in de verleiding. Ik heb de snoep verplaatst naar de bijkeuken. Ik moet nu verder lopen en daar kom ik minder vaak. Dus kom ik minder in de verleiding.

Voor dat ik kinderen had kocht ik 2 zakjes Haribo voor de hele week. Dit was mijn echte verleiding. Deze zakjes gingen meestal in de eerste paar dagen op en dan was ik voor de rest van de week door mijn voorraad heen. Nu ik kinderen heb vind ik dat ik hun iets moet kunnen aanbieden, maar meestal kom ik zelf ook sterk in de verleiding.  De oplossing: Ik koop nu snoep die hun lekker vinden en ik zelf minder lekker vind. Dus geen Haribo en drop in huis. En voor mijzelf koop ik snoep die ik niet in een keer kan wegslikken, want op die manier geniet je er niet echt.  Nu koop ik harde snoepjes, lolly’s met salmiak smaak , harde dropjes en Fischer mans friends. Hier eet ik er meestal 1 of 2 van en dan vind ik het goed. Beter dan een hele zak Haribo.

De draad weer opgepakt

Ik heb ook de draad weer opgepakt om meer fruit te eten. Dit was eerder op een laag pitje gekomen, omdat een kind naar school gaat en op school fruit eet en de jongste had even een periode geen zin in fruit. Zo sloop het erin dat ik niet iedere dag meer een fruitschaaltje maakte. Dit doe ik weer en mijn dochter eet gelukkig ook meestal weer mee.  Dit is mooi te combineren met quality time voor ons tweetjes.

Maar ik bleef met de vraag hoe ga ik meer water drinken. Een alarm zetten? Een app gebruiken om het bij te houden? Uiteindelijk kreeg ik van een ander te horen, dat je nieuwe gewoontes snel aanleert door ze aan een oude gewoonte te koppelen. Wat doe ik regelmatig thuis? Naar het toilet gaan. Nu staat er een bekertje bij wastafel op de badkamer. Ik moet van mijzelf als ik de handen gewassen heb ook een bekertje water drinken. Tot nu toe werkt dit goed en heb ik ook minder trek in andere dingen.

 

 

 

 

 

 


De oplossing is soms zo simpel

Ook betrapte ik mijzelf erop dat ik tijdens het opruimen van de boodschappen ook vaak ging snoepen. Ik had al honger, maar geen discipline om rustig de boodschappen op te ruimen eten klaar te maken. Nu drink ik dan een glas yoghurt drink en ruim de boodschappen uit en ga daarna de tafel gereed maken voor de lunch.

Het heeft even geduurd voordat ik een actieplan had en ik durfde voor de feestdagen de spijkerbroek niet aan te trekken. Nu zijn de feestdagen voorbij en heb ik mijn actieplan verder toegepast en merkte ik vrij snel dat de kleding iets ruimer zaten. Ik heb de spijkerbroek gepast. Ik kom erin, maar hij zit nog een beetje strak. Maar de eerste stap is weer gezet. 

Ik weet nu hoe ik verder wil gaan en heb mijn balans weer gevonden en dat met die spijkerbroek komt wel goed!
Wat is jouw doel voor het nieuwe jaar? 

Liefs Jennifer!

 

Geef een reactie