Week 2: Van snoepkont naar ….

Week twee van mijn afvalproces is afgelopen, ten opzichte van week één kan is stellen dat het een rustig week was.  Ik zal jullie vertellen hoe mijn week is verlopen.

Inzicht in mijn voedingspatroon

Ik ben mijn afvalproces begonnen met het in kaart brengen van mijn struikelblokken, want meten = weten. Door het invullen van de Eetmeter van het Voedingscentrum houd ik een dagboek bij waarin ik dagelijks invul wat ik eet en drink.

Deze tool laat zien of je voldoende voedingsstoffen en energie binnenkrijgt. Ook kan ik per dag bekijken hoeveel ik eet uit de Schijf van Vijf én erbuiten. Voor de producten buiten de Schijf van Vijf reiken ze gezondere alternatieven aan. Ook kan ik kiezen voor een uitdaging. Zo werk ik stapje voor stapje aan een gezonder eetpatroon.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik te weinig groente en fruit eet. Als snoepkont snoep ik veel te veel (omdat ik dit toch zo lekker vind) en ik drink ook nog eens te weinig.

Mijn leefstijl onder de loep

Daarbij heb ik niet alleen naar mijn voedingspatroon gekeken maar ook mijn leefstijl onder de loep genomen. Een paar jaar geleden is er een erfelijke aandoening bij mij ontdekt, waardoor ik beter geen krachtsporten meer kan doen. Ik ben overgestapt naar duursporten (zoals hardlopen, fietsen en wandelen). Deze aandoening heeft er helaas voor gezorgd dat ik op de sportschool waar ik werk bijna geen lessen meer kan geven.

Op advies van de arts ben ik afgelopen september begonnen met hardlopen. Via Start2Run van Yakult heb ik getraind naar de 3 kilometer en met oudejaarsdag heb ik deelgenomen aan de Oliebollenloop in Weert. Mijn eerste hardloopwedstrijd van 5 km!

Daarna ging ik op zoek naar een vaste loopgroep op zaterdag. Deze heb ik gevonden, maar ik ging veel te weinig. Er was altijd wel een excuus. De kinderen, het werk, het huishouden. Kortom door de week sporten ging moeilijk met alle huiselijke verplichtingen en ook nog eens twee banen.

Naast mijn voedingspatroon en leefstijl heb ik afgelopen week ook mijn sport en bewegingsschema onder de loep genomen. Dé drie factoren die samen bepalen hoe succesvol mijn afvalproces zal zijn.

Zo gezegd, zo gedaan!  

Afgelopen dinsdag was mijn jongste kindje naar het kinderdagverblijf en de oudste vrij van school. Ik heb met hem een deal gemaakt. Als mama even mag sporten in de fitness (Cardio training) en jij bent rustig bezig in de horecagelegenheid dan gaan we daarna samen zwemmen. Dit vond hij natuurlijk geweldig, want hij heeft net zijn B diploma gehaald.

Op donderdag ben ik tijdens de zwemles van de oudste ook gaan fitnessen. Het handige van Laco Nederweert is dat je alles onder één dak hebt dus dit mooi kunt combineren. Omdat ik mijn training niet volledig had afgerond heb ik ’s avonds om 21 uur, toen de kinderen in bed lagen, mijn training hervat.

Het is niet ideaal maar met doorzettingsvermogen en flexibiliteit kom je een heel eind. Ik heb mijzelf een aantal doelen gesteld en die wil ik graag behalen. Mijn eerst doel is een BMI onder de 25 en een gezond gewicht!

Wat betreft de voedingsanalyse ben ik bewust meer gaan drinken. Ik maak iedere dag een kan water met limoen, citroen of munt erin. Water met Gember staat nog op mijn lijstje om te proberen. Water moet je lekker maken en staat ook nog eens leuk op tafel. Ik ben ook meer fruit gaan eten, met groeten en fruit uit eigen tuin is dit extra stimulerend. 2 stuks per dag haal ik nog niet, maar ik ben goed op weg. Doordat ik nu meer fruit en groente als tussendoortje eet heb ik veel minder behoefte aan snoep. Hierin heb ik ook aanzienlijk geminderd tot over voorgaande weken.

Goed op weg!  

Nu zul je wel benieuwd zijn naar mijn waardes van deze week:
Ik weeg nu 66.1 kg( -0,7kg)
Vet% 37.1
Spier% 27.1
Beide zijn bijna gelijk gebleven.
Mijn BMI is 25.5 dus met 0,3 gezakt.
Taille 76 cm -2 cm en buikomvang 89 cm -3 cm.

Je vraagt je vast af hoe het kan dat ik afval en cm verlies en het vet% en spier% bijna gelijk zijn gebleven? Gewicht, BMI en CM zijn harde cijfers. Vet% en spier% is een schatting van mijn weegschaal en is gevoelig voor vocht. Ik kijk hier zelf ook niet na.

Ik zeg op naar week 3! Je kunt mij volgen via: via Instagram: https://www.instagram.com/jennifervoedingenmeer/

Wish me luck – Jennifer

Geef een reactie