Week 3: plannen, bewegen en weten wat je eet!

Ik ben nu een aantal weken bezig met het ontwikkelen van een gezonde en actieve levensstijl en ik moet zeggen dat als je eenmaal in het ritme zit, het best gemakkelijk gaat. Gemotiveerd en goed voorbereid begon ik ook weer aan deze nieuwe week. Week 3 was een week zonder al te veel uitdagingen. Met uitdagingen bedoel ik etentjes, verjaardagen en barbecues.

Maaltijden inplannen, niet improviseren

Alvorens ik boodschappen ga doen maak ik altijd een weekplanning voor het avondeten. Meestal ga ik nog een tweede keer naar de winkel voor de verse producten of gebruik ik diepvriesgroenten. Hier is overigens ook niks mis mee hoor!

Uit onderzoek en mijn eigen ervaring weet ik dat mensen die maaltijden vooruit plannen, sneller afvallen dan mensen die keer op keer moeten improviseren. Dit komt je vast bekend voor: Wanneer je ’s avonds laat thuiskomt van je werk en je treft je koelkast leeg aan, is het vaak gemakkelijk om even snel een kant-en-klaarmaaltijd te halen of pizza te bestellen. Niet ideaal wanneer je wilt afvallen.

Door een weekplanning te maken hoef je ook niet iedere keer te bedenken wat je gaat eten. Vooruit plannen zorgt niet alleen voor een gezondere maaltijd maar bespaart ook nog eens tijd. Als je voor de hele week een planning bepaald weet je ook meteen waar je aan toe bent. Naar mijn mening is dit een goede basis voor een slanke lijn.

Lekker in beweging!

Deze week heb ik ook weer lekker kunnen sporten. Voor dinsdag stond nog steeds de bekende deal met mijn zoon Rowen. ‘Mama gaat eerst even alleen sporten en daarna gaan we samen zwemmen.’ Deze keer heb ik ook echt een paar baantjes kunnen zwemmen. Vorige week hebben we vooral gespeeld, maar nu gingen we de borstcrawl oefenen. Deze moet beter wil Rowen op kunnen gaan voor het C- zwemdiploma. Ik heb meerdere banen borstcrawl voor gedaan en natuurlijk hebben we ook gespeeld. Daarna hebben we samen nog gedanst op mijn oude zumba dvd’s.

Op woensdag begin ik altijd om 19:00 uur met werken bij Laco Nederweert, voordat ik begon heb ik nog een korte cardio training gedaan. Op donderdagavond om 21:00 uur toen de kinderen in bed lagen heb ik ook nog een cardio training gedaan in combinatie met balansoefeningen. Ik zat lekker in het ritme.

Op zoek naar iets lekkers in huis

Maar er was ook een klein minpuntje, laten we daar niet omheen draaien. Toen ik een avond alleen thuis was en de kinderen al in bed lagen had ik zin op iets lekkers. Ik had de hele keuken al doorzocht maar ik kon niets vinden. Uiteindelijk kwam ik zoute (magnetron) popcorn tegen. Ik dacht die is lekker en zal qua calorieën wel meevallen. Ik was overtuigd dus zo gezegd zo gedaan.

Tijdens het eten van de popcorn twijfelde ik of ik de juiste keuze had gemaakt. Toch maar even het etiket lezen. Ik schrok 100gram popcorn is 428kcal. Mijn ontbijt of lunch is nog geen 400kcal. Om niet meteen het ergste te denken dacht ik, er zal wel geen 100gram in een zakje zitten, maar jawel hoor.

Toen werd het eten van de popcorn niet meer zo aantrekkelijk en ik heb de zak weggelegd en ben ik gaan slapen.  Later in de week bedacht laat ik de zoute popcorn eens vergelijken met naturel chips leggen. Was dit dan beter geweest? Ook deze bevat per 100 gram  541kcal.

Nu ben ik wel benieuwd hoeveel kcal popcorn bevat die je zelf in de pan maakt. Is dit dan een beter alternatief? Eerst maar eens zoeken waar je deze kunt krijgen. Wordt vervolgd!
Wil je de juiste keuzes maken is het sowieso belangrijk om altijd het etiket te lezen zodat je weet wat je eet!

Mijn resultaten

Mijn resultaten van deze week!
Ik weeg nu 65.0kg (-1.1kg)
Mijn BMI is 25.1. Bijna mijn eerste doel gehaald (onder de 25).
Buikomvang: 85cm (-4cm)
Tailleomvang: 75 cm (-1cm)

Ik zeg op naar week 4! Je kunt mij volgen via: via Instagram: https://www.instagram.com/jennifervoedingenmeer/

Geef een reactie